1% az úszásért:
19836368-1-13
Támogatóink
Hasznos linkek:
Főoldal Rólunk Galéria Versenyek Edzések Archívum

ÚSZÁS

TRIATLON

Látogatóink:

ÖTTUSA

2014.05.30.
Balatonfüred készen áll a Magyar Úszás Napjára
2014.06.21.

Balatonfüred készen áll a Magyar Úszás Napjára

  

Az első helyszíni egyeztetések alapján ismét fantasztikus eseménynek ígérkezik a Magyar Úszás Napja: a június 21-ei úszófesztivál sikerét garantálandó több, a résztvevőket segítő változást tervez a MÚSZ és a balatonfüredi önkormányzat.
A Magyar Úszó Szövetség delegációja Szabó Tünde vezetésével Balatonfüreden tárgyalt a helyi szervezőkkel, azaz mondhatni, célegyenesbe fordult a június 21-ei Magyar Úszás Napjának előkészítése. Amint arról a MÚSZ főtitkára beszámolt, megállapodtak a LEN Nyíltvízi Úszó Európa Kupa 10 kilométeres versenyén, valamint az Nyíltvízi Országos Bajnokságon (5 km, 7,5 km, 10 km) rajthoz álló profiknak és az úszófesztivál indulóinak kialakítandó pályák vonaláról. Természetesen ismét párhuzamosan zajlik majd a két esemény, azaz a vállalkozó-kedvűeket csupán egy bójasor választja majd el Risztov Éváéktól.
A tavaly elnyert vb-rendezés okán a ,,fesztivál-pálya" 2021 méteres lesz, azaz ennyit kell teljesíteniük mindazoknak, akik beneveznek. Ők egyébként együtt úszhatnak a magyar válogatott tagjaival, az úszósport legendáival, illetve más sportágak és a közélet ismert személyiségeivel (tavaly a négyszeres ötkarikás aranyérmes Darnyi Tamás is teljesítette a távot, valamint több olimpiai bajnok és sportvezető).
A profik viadalát is kiemelt figyelem övezheti, hiszen a lehető legközelebb hozzák a pályát a parthoz: szabad szemmel is követni lehet majd, hogy áll a férfiak és a nők 10 kilométeres versengése - de természetesen ismét lesznek óriáskivetítők, amelyeken bárki nézheti a rendezvényt végig élőben követő Magyar Televízió közvetítését.
A nyíltvízi úszó szakági bizottság vezetője, Fodor Szabolcs, valamint egyik tagja, az egykori kiváló versenyző, Lázár Rita egyeztetett a vízirendészet vezetőjével, Horváth Lászlóval, azaz a biztonság mind a hivatásosak, mind a fesztivál résztvevői számára garantált lesz. Természetesen csakis megfelelő időjárási körülmények között szállhatnak vízbe az indulók - ugyanakkor a hosszútávú előrejelzés szerint nyárias idő ígérkezik június 21. körül.
A lebonyolítás kapcsán megállapodtak arról, hogy az amatőrök és a profik rajtfolyosóit megcserélik, így jóval kisebb lesz a sorban állás, mint tavaly. Döntöttek arról is, hogy a 2021 méteres távnak először a Jövő Bajnokai program sárga dresszes résztvevői vágnak neki - 300 ifjú úszópalánta -, őket követik a magyar szeniorok, majd az úszás többi szerelmese.
A megbeszélés végén elhangzott, hogy a 2021-es világbajnokság másik, szintén Balatonfüreden rendezendő száma, a szupertoronyugrás (high-diving) helyszínének előkészítése, valamint a diszciplina mielőbbi népszerűsítése kapcsán két hét múlva találkozik Gyárfás Tamás, a szervező-bizottság elnöke és Bóka István polgármester.
Ismét vízbe ugrik az ország: június 21-én, a Magyar Úszás Napján az ország számos nagyvárosában, igy a váci uszoda is ingyen várja az úszni vágyókat a helyi uszodák és fürdők – ugyanakkor a kiemelt eseményen, Balatonfüreden egyedi élményben lehet részük a vállalkozó kedvűeknek, hiszen együtt tempózhatnak a Balatonban többek között Cseh Lászlóval is.
A berlini Európa-bajnokságra készülő világklasszis, Cseh László megerősítette, hogy akárcsak tavaly, az idén is ott lesz Balatonfüreden, a Magyar Úszás Napján, és végigússza a mindenki számára nyitott 2021 méteres távot (a hossz nem véletlen: minden út a hét év múlva esedékes budapesti világbajnokságra vezet).
A nyílt viadal azonban nem csupán Cseh Laci tóba szállása miatt lesz egyedi: egyrészt ott lesznek a Balatonban a Jövő Bajnoki programban résztvevő fiatalok, a magyar szeniorúszók többsége, valamint a magyar úszócsapat további vállalkozó szellemű tagjai, illetve más sportágak sztárjai – másrészt a bója-sor másik oldalán hatalmas csatát vívnak majd a LEN 10 kilométeres nyílt vízi Európa Kupájának indulói, köztük az olimpiai bajnok Risztov Éva is, aki igyekszik megvédeni tavalyi elsőségét (valamint kiharcolni a berlini Eb-részvételt).
A Magyar Úszó Szövetség honlapján – www.musz.hu – már lehet előzetesen nevezni a 2021 méteres távra: érdemes eljönni Füredre, hiszen nem csupán számtalan világklasszissal találkozhatnak az úszórajongók, de az eseményt támogató Samsung jóvoltából mindenki (legalább) egy-egy ajándékpólóval is gazdagodik.
Balatonfüreden kívül az ország számos településén – akárcsak 2013-ban – az uszodák, illetve strandfürdők várják a sportolni vágyókat: a Magyar Úszás Napján kivételesen ingyenesen lehet belépni – csak úszni kötelező!

Tanácsok a felkészülésre:
Mire is készülünk? Mit szeretnénk teljesíteni? Mi a célunk a Magyar Úszás napján?
Szeretnénk leúszni a 2021 métert, vagy érmet szeretnék nyerni a szenior hosszútávúszók között, esetleg ki szeretnék jutni a korosztályos vagy felnőtt EB-re, talán tóátúszásra vagy valamilyen tó megkerülésére készülünk. Tulajdonképpen egy olyan úszópróbára kell készülnünk ami tóban, tengerben, folyóban történik, illetve úszótudástól függetlenül hossza eléri az 1500-2000 métert és időbeli terjedelme a 40-45 percet.
Az egyik legfontosabb képességünk amit fejleszteni érdemes az a monotónia tűrés.
Aki komolyan gondolja, esetleg van már egy eredménye, amit szeretne túlszárnyalni, annak fontos, hogy a felkészülés során célzottan készüljön az adott távra. A legfontosabb, nyílt vízben nincsenek laboratóriumi körülmények, nincs kötél, a vízhőfok állandóan változik, nincs pálya elválasztó kötél, nincs bukóforduló, avagy falnál ácsorgás, tehát fel kell rá készülnünk, hogy bizony folyamatos úszásról van szó. Nem résztávokat úszunk ahol  időnként tudunk pihenni, meg tudunk kapaszkodni a medence szélében.
Mivel kevesen vannak, akik ezt tóban tudják gyakorolni, fontos, hogy a medencés felkészülés alatt is fejlesszük a monotónia tűrő képességünket. Ez, mint minden, fejleszthető. Kezdetben unalmas lesz, és mondjuk a szokásos 100-ak, 200-ak helyett 500-akat, 1000-eket  majd 2000-ket úszni, de pár hét, és az ember megszokja. Az sem hátrány, ha a versenytávot legalább egy héten egyszer leússzuk. A profik, akik a 10 kilométerre készülnek mindenképpen hetente legyen 3-4 olyan edzésük amikor a versenytávnál hosszabb edzést teljesítenek. Két edzésen teljesített 2x7 kilométer nem ugyanazt azt az alkalmazkodást váltja ki a szervezetben, mintha 1x14 kilométert úszunk, én ezért versenyzőimmel igyekszem a verseny távnál 20-30 %-al többet úszatni edzésenként.
A verseny hetén már nem szokták a versenytávot úszni versenyzőim. Ilyenkor már csak könnyebb, rövidebb edzéseket tartunk. Ahhoz, hogy izgalmasabban teljenek a hosszabb résztávok is, lehet különböző eszközökkel feldobni az edzést (bója láb közé, bója+tenyér-ellenállás, uszony, deszka, teknőc, pipa, stb.), de a amikor a versenytávot ússzák tanítványaim segédeszközök nélkül teszik.

Gellért Gábor nyíltvízi szövetségi kapitány tanácsai a Magyar Úszás Napjára:
Mire figyeljünk a nyíltvízi úszásra való felkészüléskor és közben?
A legfontosabb szempont a gazdaságos úszás a Samsung  olimpiai úszó fesztiválon!
Ebből következik, hogy az energiáinkkal és az erőnkkel okosan kell gazdálkodnunk. Mindenki mérje, fel az edzések során, nagyjából milyen tempóban tudja teljesíteni a távot, és a táv első felében érdemes lassabban kezdeni.
Erre persze vannak pro és kontra érvek és taktikák, pl. Risztov Éva olimpiai bajnokunk szereti a versenyt a táv elejétől vezetni és diktálni a tempót - mint a londoni olimpián is láthattuk - de Olasz Anna világbajnoki 5. helyezett nyíltvízi maratonistánk taktikája, hogy mindig a táv második felében úszik fel az élmezőnyhöz. A barcelonai világbajnokságon 5 kilométernél még csak 34. helyen úszott a 10 kilométeres verseny végén pedig az 5. helyen ért célba. Ha a táv első felében azt érezzük, hogy nincs komoly lihegés, nem szúr az oldalunk, akkor utána fokozható a tempó, így elkerüljük a szénhidrát pazarlást, és segítünk a testünknek, hogy ráálljon a zsírégetésre egy két órás verseny alatt. Aki szereti a kávét, annak ajánlható egy-két fekete elfogyasztása úszás előtt, mely enyhén zsírégető hatású, a profibbak némi L-carnitint is fogyaszthatnak, ami szintén segíti a zsírégetést.
Megfelelő táplálkozás az edzés és a verseny előtt!
Ez kezdődik azzal, hogy úszás előtt vagy 3 órával de legkésőbb 2-vel fejezzük be az étkezést. Mivel vízszintes helyzetben leszünk, a gyomor tartalma igen könnyen fel tud jönni a nyelőcsőbe, és nincs kellemetlenebb, mint folyamatosan halakat etetni úszás közben...
Aki közvetlenül úszás előtt megéhezik, annak javaslok egy energia zselé elfogyasztását ( már minden sportszereket forgalmazó multinál kapható), vagy valami egyszerű cukrokból álló dolgot. Banán, csoki vagy akár a kockacukor is megteszi. Úszás közben nem gondolom, hogy fontos lenne enni. Okosan, az erejét beosztó úszó, aki időben evett, megfelelő energiakészlettel rendelkezik akár két órás Balaton-átúszáshoz is! Sokkal fontosabb akkor már az ivás. Bár nem gondolnánk de az, úszás során is izzadunk, így a folyadék veszteséget pótolni kell. Aki egy órán belül végez a versennyel, annak ez nem annyira fontos, de aki ennél hosszabb ideig van a vízben, annak feltétlenül érdemes megállni egyszer, a táv egyharmadánál vagy felénél inni. Ha nem az idő számít, akkor a kisebb adagokban elfogyasztott folyadék hasznosabb lehet, így akár többször is meg lehet állni.
A hosszútávúszásban induló versenyzők energia zseléket helyeznek el a fürdőruhájukban így pótolják az elhasznált szénhidrátokat és folyadékot.